Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 15,80 LEI
ISBN: 978-606-583-206-0
Autor(i): Cruceanu Alina-Corina
Editura: Vladimed - Rovimed
Anul apariției: 2011
Nr. pagini: 60 pagini
Categorii: Critica literara, Beletristică și critică
Sadoveanu avea, în privinţa dragostei, viziunea lui Socrate din
Banchetul lui Platon. Ca şi filozoful grec, Sadoveanu ar putea să
declare că nu cunoaşte �nimic mai bine decât arta de a iubi�; ca şi
Fedru, el ar putea să spună: ��.eu, cel puţin, socotesc pe Eros, dintre
zei, drept cel mai vechi, cel mai preţuit şi cel mai de seamă pentru ca
oamenii să dobândească virtutea şi fericirea, în cursul vieţii şi după
moarte.� (55,p.88)
Elogiul retoric închinat de Agaton zeului Eros pare a fi şi el
un imn romantic ieşit de sub pana lui Sadoveanu: �El ne-alunga orice
întristare din suflete, ne umple de sentimentul înfrăţirii, face
înrudiri între noi şi ne reuneşte la serbări, la coruri şi praznice. El
deschide drum plăcerilor şi înlătura orice grosolănie; e darnic în
bunătate, zgârcit în ură; e milostiv şi bun. Pentru cei înţelepţi,
devine obiect de contemplare; pentru zei, de minunare. Părinte al
îndestulării, al Belşugului, al Desfătării, al Harurilor, al Dorinţei,
al Patimei aprinse, el veghează asupra celor buni şi nu-i pasă de răi.
El este podoaba tuturor zeilor şi oamenilor.� (55,p.109)
Dar Sadoveanu ştie, asemenea Diotimei ale cărei păreri le
expune, chipurile, Socrate în Banchetul platonician, că �Eros nu-i nici
frumos, nici bun�, că �Eros este un daimon�, că �fecior al lui Poros
şi-al Peniei�, Eros e �pururea sărac�, dar, deopotrivă, e �viteaz,
cutezător, şi-i încordat nevoie mare�, un �magician�, �nici muritor,
nici nemuritor.� Prin dragoste, omul tinde către �naştere şi procreaţie
întru frumos� şi această tendinţa are un profund sens filozofic,
deoarece, graţiei, fiinţa umană se înalţă şi se integrează eternului
cosmic.
Şi pentru Sadoveanu, Erosul e un �daimon� (�demonul
tinereţii�), o tendinţă spre frumos şi absolut. Dar mai mult decât un
zeu între zei (precum apare în Dialogurile platoniciene), Erosul,
devine, la Sadoveanu, un principiu absolut, atoatestăpânitor şi
unificator.
Eros, iubirea, ţine şi de simbolistica generală a unirii
contrariilor, acea coincidenta contrariorum. El reprezintă pulsiunea
fundamentală a fiinţei.
Din punct de vedere cosmic, după împrăştierea fiinţei în fiinţe
multiple, iubirea este forţa ce asigură reîntoarcerea la unitate, ea
este reîntregirea universului, marcată prin trecerea de la unitatea
inconştientă a haosului primitiv la aceea conştientă, a ordinii
definitive.
Comandă online cartea "Eros si thanatos in opera lui Mihail Sadoveanu" la 15,80 lei isbn 978-606-583-206-0 scrisă de Cruceanu Alina-Corina, tiparită la editura Vladimed - Rovimed în anul 2011. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul "Eros si thanatos in opera lui Mihail Sadoveanu" nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Retrospective literare
Pentru Literatura
Teodor Virgolici
334 pagini
An: 1970
Proximitati Critice (Buzera)
Scrisul Romanesc
Ion Buzera
151 pagini
An: 2004
Early Victorian Nonfiction Prose-Writers - A Commented Anthology
Sitech
Victor Olaru
288 pagini
An: 2016
B. P. Hasdeu si discipolii sai
Minerva
Vistian Goia
220 pagini
An: 1987
Opere, Volumul al II-lea, Mentiuni critice
Pentru Literatura
Perpessicius
464 pagini
An: 1967
Folclor din Transilvania. Texte alese din colectii inedite, Volumul al IV-lea
Pentru Literatura
932 pagini
An: 1969
Mai presus de diamante
Alcris
Jude Mace
158 pagini
An: 2004
Omul Amfibie
Cezareea
Alexandr Beleaev
191 pagini
An: 1992
Retrospective literare
Pentru Literatura
Teodor Virgolici
334 pagini
An: 1970
Folclor din Transilvania. Texte alese din colectii inedite, Volumul al III-lea
Pentru Literatura
462 pagini
An: 1967