
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 15,80 LEI
ISBN: 978-606-583-206-0
Autor(i): Cruceanu Alina-Corina
Editura: Vladimed - Rovimed
Anul apariției: 2011
Nr. pagini: 60 pagini
Categorii: Critica literara, Beletristică și critică
Sadoveanu avea, în privinţa dragostei, viziunea lui Socrate din
Banchetul lui Platon. Ca şi filozoful grec, Sadoveanu ar putea să
declare că nu cunoaşte �nimic mai bine decât arta de a iubi�; ca şi
Fedru, el ar putea să spună: ��.eu, cel puţin, socotesc pe Eros, dintre
zei, drept cel mai vechi, cel mai preţuit şi cel mai de seamă pentru ca
oamenii să dobândească virtutea şi fericirea, în cursul vieţii şi după
moarte.� (55,p.88)
Elogiul retoric închinat de Agaton zeului Eros pare a fi şi el
un imn romantic ieşit de sub pana lui Sadoveanu: �El ne-alunga orice
întristare din suflete, ne umple de sentimentul înfrăţirii, face
înrudiri între noi şi ne reuneşte la serbări, la coruri şi praznice. El
deschide drum plăcerilor şi înlătura orice grosolănie; e darnic în
bunătate, zgârcit în ură; e milostiv şi bun. Pentru cei înţelepţi,
devine obiect de contemplare; pentru zei, de minunare. Părinte al
îndestulării, al Belşugului, al Desfătării, al Harurilor, al Dorinţei,
al Patimei aprinse, el veghează asupra celor buni şi nu-i pasă de răi.
El este podoaba tuturor zeilor şi oamenilor.� (55,p.109)
Dar Sadoveanu ştie, asemenea Diotimei ale cărei păreri le
expune, chipurile, Socrate în Banchetul platonician, că �Eros nu-i nici
frumos, nici bun�, că �Eros este un daimon�, că �fecior al lui Poros
şi-al Peniei�, Eros e �pururea sărac�, dar, deopotrivă, e �viteaz,
cutezător, şi-i încordat nevoie mare�, un �magician�, �nici muritor,
nici nemuritor.� Prin dragoste, omul tinde către �naştere şi procreaţie
întru frumos� şi această tendinţa are un profund sens filozofic,
deoarece, graţiei, fiinţa umană se înalţă şi se integrează eternului
cosmic.
Şi pentru Sadoveanu, Erosul e un �daimon� (�demonul
tinereţii�), o tendinţă spre frumos şi absolut. Dar mai mult decât un
zeu între zei (precum apare în Dialogurile platoniciene), Erosul,
devine, la Sadoveanu, un principiu absolut, atoatestăpânitor şi
unificator.
Eros, iubirea, ţine şi de simbolistica generală a unirii
contrariilor, acea coincidenta contrariorum. El reprezintă pulsiunea
fundamentală a fiinţei.
Din punct de vedere cosmic, după împrăştierea fiinţei în fiinţe
multiple, iubirea este forţa ce asigură reîntoarcerea la unitate, ea
este reîntregirea universului, marcată prin trecerea de la unitatea
inconştientă a haosului primitiv la aceea conştientă, a ordinii
definitive.
Comandă online Eros si thanatos in opera lui Mihail Sadoveanu la 15,80 lei isbn 978-606-583-206-0 scrisă de Cruceanu Alina-Corina, tiparită la editura Vladimed - Rovimed în anul 2011. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Eros si thanatos in opera lui Mihail Sadoveanu nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Opere, Volumul al II-lea, Mentiuni critice
Pentru Literatura
Perpessicius
464 pagini
An: 1967
Spatiul continuu - Eseuri despre literatura franceza
Univers
Irina Mavrodin
155 pagini
An: 1972
Eminescu (Papu)
Univers
Edgar Papu
272 pagini
An: 1982
Heinrich Mann
Editura pentru Literatura Universala
Mariana Şora
414 pagini
An: 1966
Studii Literare (Faguet)
Univers
Emile Faguet
508 pagini
An: 1975
Lupul alb
Elis
Paul Feval
312 pagini
An: 1993
Fiica blestemata
Edvina-Dit
Emile Richebourg
404 pagini
Reintoarcerea, Volumele I si II
King
Diane Haeger
800 pagini
An: 1994
Din vara si pina in vara
Eminescu
Stefan Zidarita
330 pagini
An: 1986
Iubiri interzise
MJM
Letitia Nedelcu
84 pagini
An: 2004