
ISBN: 9786064002396
Autor(i): Aurel Pera
Editura: Trei
Anul apariției: 2017
Nr. pagini: 344 pagini
Stare: nefolosita (noua)
Categorii: Psihologie, Carte nefolosită, Psihoterapie
Psihologia şi epistemologia creației matematice își propune să răspundă la întrebările privind potenţialitatea creativă, procesuală şi personalistă din gândirea matematică. În acest sens, autorul aprofundează teme precum personalitatea creativă şi supradotarea, relaţia dintre imagine şi concept în procesul gândirii, raportul dintre reprezentare, trăită ca imagine senzorială, şi concept – care nu şi poate dovedi existenţa decât în dinamica activităţii mentale –, relaţiile dintre proiecţie şi personalitate, dintre expresie şi personalitate etc. De asemenea, cartea analizează procesul de creaţie ca act psihologic şi cercetarea logico matematică din perspectiva fundamentelor ontologice şi psihologice ale gândirii matematice şi ale matematicii ca ştiinţă.
Cartea de față reprezintă cel de al treilea volum dintr o serie de cercetări dedicate de autor psihologiei gândirii matematice, cele două volume anterioare fiind Psihologia educației matematice şi Cercetări experimentale de psihologie matematică.
"Îmbinând planul psihologic cu cel epistemologic în abordarea psihodidacticii matematice, autorul conferă noutate, originalitate şi greutate lucrării sale. El nu uită să pună în ecuaţie rolul euremelor, ca structuri psihice fundamentale ce conlucrează la realizarea creativității, bazându- se pe relaţiile euristic algoritmic, pe gândirea divergentă și cea convergentă, reușind astfel să înțeleagă mai bine nu numai rolul gândirii în rezolvarea problemelor, dar mai ales efectele psihologice, logice şi pedagogice ale abstractizării și construcției matematice."
– Prof. univ. Grigore Nicola
"Inițierea în tainele matematicii trebuie să respecte indicațiile psihologiei, fără implementarea forțată a argumentelor logice. Copilul trebuie să fie ghidat de certitudine pe tot parcursul procesului de predare învățare, astfel încât să devină capabil să învețe din propriile greșeli. Ceea ce nu se poate face decât dacă se dezvoltă înclinația spre cercetare, singura care duce la prevenirea inhibiției și la deschiderea porților spre fenomenul euristic."
– Autorul
Aurel Pera este doctor în filosofie la Universitatea din Bucureşti şi doctor în psihologie la Institutul de Filosofie şi Psihologie „Constantin Rădulescu Motru" al Academiei Române. Este conferenţiar la Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic al Universităţii din Craiova, unde predă psihologia educației şi alte discipline legate de domeniul psihologic.
CUPRINS
Cuvânt-înainte
Argument
Capitolul I Psihologia creației matematice
1.1. Euristica și inteligența emoțională
1.1.1. Personalitatea creativă
1.1.2. Personalitatea creativă și supradotarea
1.2. Concepte figurale și numerice în perspectivă personologică
1.2.1. Relația dintre imagine și concept în procesul gândirii
1.3. Psihologia proiecției și creației matematice
1.3.1. Abordarea personalității prin tehnici proiective
1.3.2. Relațiile dintre proiecție și personalitate
1.3.3. Relațiile dintre expresie și personalitate
1.3.4. Procesul de creație ca act psihologic și cercetarea logico-matematică
Note și referințe bibliografice
Capitolul II Psihologia structurilor euristice și valoarea epistemologică a creației matematice
2.1. Euristica și algoritmica matematică – planul psihologic și planul epistemologic
2.1.1. Euristic și algoritmic în gândire
2.1.2. Gândire convergentă, gândire divergentă
2.2. Interpretarea matriceală și euristica matematică
2.2.1. Interpretarea matriceală a tipologiei creatorului
2.2.2. Metoda euristică și sinectica
2.3. Gândirea ca activitate specifică de rezolvare a problemelor
Note și referințe bibliografice
Capitolul III Efecte psihologice și epistemologice ale „abstractizării" și „construcției" matematice
3.1. Educația prin „abstractizare" și „construcție" matematică
3.1.1. Existența matematică ca problemă ontologică
3.1.2. Scurtă istorie a „abstracției" matematice
3.1.3. Observații teoretice asupra abstractizării, concretizării și a altor procese de gândire matematică
3.1.4. Ontologia sistemelor formale (von Neumann, P. Bernays și K. Gödel)
3.1.5. Ontologia obiectelor abstracte
3.1.6. Efectele psihopedagogice ale abstractizării prin „întruchipări multiple"
3.1.7. Abstractizare și izomorfism
3.1.8. Abstractizare și sintaxă
3.1.9. Derivabilitatea noțiunilor abstracte
3.1.10. Aspecte psihopedagogice ale metodei axiomatice
3.1.11. „Construcția" în gândirea matematică și aspectele ei educative
Note și referințe bibliografice
Capitolul IV Fundamentele cognitive și educaționale ale „generalizării" și „analizei" matematice
4.1. Definiția și tipologia generalizării
4.2. Experimentul analitic în istoria științei
4.3. Analiza logică și analiza matematică
4.4. Matematică și filosofie. Relevanța psihopedagogică și filosofică a analizei fundaționale
4.5. Peisajul pedagogic al matematicii și alte forme de gândire analitică
4.6. Limitele gândirii matematice și fundamentarea critică a analizei
Note și referințe bibliografice
Capitolul V Conceptele matematice ca elemente ale ambientului generator de inteligență
5.1. Simbolismul logic și procesul de simbolizare
5.1.1. Teorii abstracte
5.1.2. Psihologia jocului și puterea simbolismului
5.1.3. Model și interpretare în gândirea matematică
5.1.4. Psihologia matematicii și elucidarea filosofică
5.1.5. Limitele inteligibilității matematice și finitudinea omului
5.1.6. Aspecte psihopedagogice ale aplicației logicii și psihologiei
Note și referințe bibliografice
În loc de concluzii
Abstract
Bibliografie generală
Comandă online Psihologia şi epistemologia creației matematice la 52,80 lei isbn 9786064002396 scrisă de Aurel Pera, tiparită la editura Trei în anul 2017. Cartea poate fi livrată în circa 2 zile cu plata ramburs sau online cu cardul.
Personalitatea nevrotică a timpului nostru
Trei
Karen Horney, Aureliana Ionescu
9786064027849
280 pagini
An: 2025
Vindecarea somatica : activează înţelepciunea corpului tău, reglează-ţi sistemul nervos şi eliberează-
Bookzone
Brittany Piper, Gabriel Tudor
9786303054698
384 pagini
An: 2025
Cioran şi psihoterapia
Eikon
ed.: Georgeta Niculescu, Horia Vicenţiu Pătraşcu, Georgeta Niculescu
9786064914378
126 pagini
An: 2025
Gânduri fără gânditor : o perspectivă budistă asupra transformării suferinţei şi vindecării mental-e
Herald
Mark Epstein, Dalai Lama, Iustina Cojocaru
9786303361383
278 pagini
An: 2025
Autobiografia traumei : călătoria vindecătoare a fiecăruia dintre noi
Pagina de Psihologie
Peter A. Levine, Andreea Maria Vrabie
9786306702091
224 pagini
An: 2025
De ce am ales să am un câine (şi nu un copil)
Philobia
Hélène Gateau, Ioana Medes
9786306614455
152 pagini
An: 2025
Detecţia comportamentelor duplicitare (simulate)
Pro Universitaria
Ioana Teodora Butoi-Puţ, Tudorel Badea Butoi
9786062621575
228 pagini
An: 2025
Mintea fragilă : despre uitare, fragilitate şi sens în faţa bolii Alzheimer
Pro Universitaria
Cătălina Buzdugan
9786062621551
224 pagini
An: 2025
Misoginia transmisă de la mamă la fiică : cum scăpăm de patriarhatul nesănătos
Philobia
Camille Lextray
9786306614431
144 pagini
An: 2025
Ghidul creierului fericit
Bookzone
Alina Robu, Alina Diana Nemeş
9786303054919
304 pagini
An: 2025
Din batrani. Volumul al II-lea
Hoffman
Ioan Slavici
9786064616104
280 pagini
An: 2021
Din batrani. Volumul I
Hoffman
Ioan Slavici
9786064616098
302 pagini
An: 2021
Sfântul Dumitru Stăniloae : nobleţea teologului cu suflet de ţăran
Lumea credintei
Costion Nicolescu
9786306562299
272 pagini
An: 2025
Din pacat in pacat (editie 2020)
Hoffman
Ioan Slavici
9786064611581
136 pagini
An: 2020
Ne jucăm, învăţăm, fructe şi legume colorăm
Letras
Maria Divoiu, Adela Guţu
9786303125282
36 pagini
An: 2025