Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 26,80 LEI
ISBN: 978-606-583-061-5
Autor(i): Popescu Cristina-Maria
Editura: Vladimed - Rovimed
Anul apariției: 2010
Nr. pagini: 108 pagini
Categorii: Ghiduri profesori, Învățamânt - Educație, Metodica si ghiduri pentru profesori
Mihail Sadoveanu a parcurs peste o jumătate de veac de evoluţie literară, cu opţiuni pe formule narative diferite, moderne. Opera sa, impresionantă nu numai prin numărul mare de volume publicate, este aceea a unui rapsod cu o capacitate de evocare epopeică rar întâlnită. A debutat masiv cu trei volume de povestiri (Povestiri, Dureri înăbuşite, Crâşma lui Moş Precu) şi un roman (Şoimii), în 1904. Până la izbucnirea primului război mondial, fecunditatea debutului a rămas constantă: în fiecare an au apărut, sub semnătura prozatorului, cel puţin un volum de povestiri, pe lângă alte scrieri, printre care traduceri, note şi impresii. între diferitele tendinţe literare şi diversele formule narative moderne ce s-au manifestat în proza interbelică, Sadoveanu a rămas egal cu sine însuşi, monumental prin viziune şi originalitate, în spiritul traditiei şi specificităţii noastre naţionale. între legendă şi spirit baladesc, evocarea sadoveniană străbate întreaga noastră istorie socială şi naţională, eroică sau zbuciumată de luptă pentru apărarea fiinţei nationale sau de conflictele dintre razeşi şi boierii ce au împuţinat moşia ţăranului, sărăcindu-i pe oameni. �Viaţa ca text�, în formularea lui Nicolae Manolescu, sugerează cel mai bine atitudinea sadoveniană faţă de naraţiune, înteleasă ca vizând un text nesfârşit, pe baza unei imaginaţii care pretinde mereu apelul la re-povestire (istorisire), şi care capătă astfel funcţia de eliberare a imaginarului, toate povestirile (istorisirile) stând într-o ramă mai mult sau mai puţin pronunţată. Din considerente metodologice, problematica romanului sadovenian nu ne interesează în această abordare, decât în contextul în care identificăm structuri specifice istorisirii în interiorul textului, aspect, de altminteri, specific pentru ceea ce numim sadovenizare. Putem chiar vorbi, în acest sens, de o atitudine a scriitorului faţă de text, care presupune o permanentă întoarcere la procedeul istorisirii. Sadoveanu scrie ca şi cum ar vrea să transforme discursul narativ într-o istorisire continuă, încadrată (frecvent, dar nu obligatoriu) de o ramă specifică. lar acest aspect se datorează faptului că el a fost mereu conştient de elaborarea Modelului, pe care îl vom întâlni în marile cărţi, dar care va fi prefigurat şi în majoritatea celorlalte texte. Acesta este şi motivul pentru care el s-a întors frecvent asupra scrierilor sale, prefâcându-le şi astfel îmbunătăţindu-şi modelul, particularitate sesizată de Monica Spiridon: �Semnalam anterior ca Sadoveanu a fost realmente torturat de daimonul prefacerii de texte, şi că o parte din operele sale se prezintă sub haina textului care interpretează alt text, nu neapărat literar. Nicolae Manolescu a demonstrat, într-o carte fundamentală, că, în desfaşurarea ei cronologică, literatura lui Sadoveanu ilustrează o migraţiune lentă din prezent şi din lume spre universul imaginar al cărţii."1 Se observă, mai departe, o persistenţă a textului sadovenian de a se oglindi narcisiac (în sens gidian), adică de a se confrunta cu o paradigmă, cu o imagine în oglindă. E un mecanism rafinat, afirmă Monica Spiridon, care se întâlneşte în marile scheme narativ-discursive din toate literaturile; analiza pe care o va face autoarea în acest sens se va opri la Nunta Domniţei Ruxanda, �roman", dar de mică întindere, text în care se remarcă faptul ca istorisirea este strâns legată de firul naraţiei, de drama ei epică, reuşind să o concentreze, să o rezume parţial, inclusive să o şi anticipeze. Lucrarea de faţă însă nu va viza relaţia text-model2, în spiritul programului lui Harold Bloom la care se referă autoarea citată şi care arată că la baza literaturii ar sta �angoasa influenţei". Bloom insista asupra caracterului tautologic sau reductiv al operelor literare tiranizate de existenţa modelului cultural, scriitorul fiind efectiv copleşit de ideea amară că nu este primul pe scara creaţiei, că mereu trebuie să se raporteze la ceva şi la cineva. Se ajunge, astfel, ori la �repovestirea� operei, ori la reducţia ei la altceva. Modelul istorisirii sadoveniene presupune acea asimilare şi filtrare potrivit manierei specifice sadoveniene; mai mult, departe de a trăi �angoasa influenţei", Sadoveanu imaginează totul (indiferent de posibila sursă: istorică, folclorică, livrescă, experienţă mijlocită sau nemijlocită) din nou, re-organizând un imaginar existent, după liniile ordonatoare ale propriului imaginar. Nu e vorba doar de transcrierea unor mari cărţi (populare, liturgice, orientale, roman de curte medieval etc) analizate din perspectiva sadovenizarii, într-un studiu deosebit de interesant, Sadovenizând, sadovenizând, de către Petru Ursache, ci de întreaga operă sadoveniană care elaborează un asemenea imaginar bazat pe re-imaginarea unor imaginare deja existente.
Comandă online Tehnici narative in opera lui M.Sadoveanu. Metode moderne de predare in gimnaziu la 26,80 lei isbn 978-606-583-061-5 scrisă de Popescu Cristina-Maria, tiparită la editura Vladimed - Rovimed în anul 2010. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Tehnici narative in opera lui M.Sadoveanu. Metode moderne de predare in gimnaziu nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Practica manageriala in invatamantul superior
Univers Enciclopedic
Stefan Buzarnescu
430 pagini
An: 2004
Culegere de teme pentru educatia cetateneasca. Clasa a VII-a. Pentru uzul profesorilor
Didactica si Pedagogica
104 pagini
An: 1961
Statutul personalului didactic - Text reactualizat
Tribuna Invatamantului
Stefan Militaru
128 pagini
An: 206
Programa activitatii educative in invatamantul preuniversitar
Ministerul Invatamantului
Riana Calota
124 pagini
An: 1994
Modele matematice ale sistemului educational
Didactica si Pedagogica
Mircea Malita, Corneliu Zidaroiu
290 pagini
An: 1972
Metodica de predare a matematicii in clasele V-VII (Editie 1954)
Editura de Stat Didactica si Pedagogica
Ministerul Invatamantului
560 pagini
An: 1954
Conceptul de curriculum. Curriculum la decizia scolii
Sitech
Otilia Dragan
130 pagini
An: 2009
Caiet de Informare Matematica Nr. 2, Volumul II/1973
Bucuresti
Centrul de Informare si Documentare al Invatamintului
220 pagini
An: 1973
Aspecte de pedagogie si metodica aplicabile in domeniul ordine si siguranta publica
Sitech
Catalin Enuta
154 pagini
An: 2018
Caiet de Informare Matematica Nr. 3, Volumul I/1972
Bucuresti
Centrul de Informare si Documentare al Invatamintului
196 pagini
An: 1972
Limba si Literatura Romana - Pregatire intensiva pentru clasa a VII-a (Dorobantu...)
Gabriel 2005
Andreea M. Artagea, Iuliana Dorobantu
287 pagini
An: 2012
Geomerie si trigonometrie, Manual pentru anul I licee
Didactica si Pedagogica
Laura Constantinescu, Cristu Petrisor
190 pagini
An: 1975
Analiza de elemente finite. Aplicatii pe microcalculatoare
Tehnica
Dan Garbea
248 pagini
An: 1990
Simion Stoilow
Stiintifica si Enciclopedica
Solomon Marcus, Cabiria Andreian Cazacu
312 pagini
An: 1983
Cours de mathematiques superieures, Tome III, Premiere partie
MIR
V. Smirnov
328 pagini
An: 1970